Välkommen till bloggen om Kooikerhondje Iines!

I den här bloggen skriver en nybliven hundägare om valpen Iines förehavanden och dagliga liv.

perjantai 29. huhtikuuta 2011

Aku

Iines har fått sin Aku. Aku är en leksaksfågel av okänd sort. Dess huvud och kropp piper när man biter på dem, medan nacken och benen är av rep.
Förutom att ge stryk åt Aku, har Iines favoritlekar på sistone varit att riva sönder mina gamla tofflor, hoppa upp på sängen minst 20 gånger om dagen och hoppa och riva ner tvätt som hänger på tork. Borde kanske ha kallat henne Emil istället...

En vecka före påsk fick Iines åka med mig  för första gången på besök till min mamma. Det var Iines första långa bussresa, och jag var säkert mera nervös inför den än hon. Jag var rädd hon skulle kissa på bussen, men resan gick fint. Eftersom mamma bor i ett egnahemshus fick Iines springa runt fritt på gården, vilket var skön omväxling från att alltid gå i koppel. Nästa vecka ska hon få sitt andra vaccin och efter det kan vi börja gå till hundparken där hon får springa fritt.

Vi fortsätter att öva baskommandon hemma, men i maj ska Iines och jag börja på en valpkurs. Jag har börjat lära Iines fingrarna, vilket är ett bra sätt att lugna ner henne för en stund. Iines ska alltså röra med nosen på det finger jag säger. Nu kan hon tumme, pekfinger och långfinger.

4 kommenttia:

  1. Hej Maria!

    Jag visste nog att hundar sägs vara intelligenta, men blir ändå förvånad av att Iines kan lära sig namnen på fingrarna.. Egentligen är det inte förmågan i sig jag förundrar mig över, utan hur mycket sällskap man då har av sin hund, hur mycket man kan dela med den.

    Att ha hund (eller vilket annat husdjur som helst) är en helt främmande och annorlunda värld för mig. Roligt att jag får se en liten del av den på din blogg!

    VastaaPoista
  2. Kooikerhondje verkar vara en väldigt intelligent ras. Iines har lärt sig flera saker på första försöket. Jag har svårare att hitta på sätt hur jag får henne att göra vad jag vill. Sen när hon gör det kopplar hon blixtsnabbt det till befälet.

    VastaaPoista
  3. Hälsningar! Jag har en Kooikerhondje (Bullbenz Kooi Primo Ushi, "Primo"), och vi bor i Åbo (Svalberga). Vi arrangerar Kooikerhondje-möten på tider i Åbo regionen. Nästa möte är i Mynämäki, Mietois (Aarlahden rantasauna) på söndag 18.9.2011. Välkommen! Mer information om www.kooikerhondje.fi.
    P.S. Tyvärr kan jag inte tala svenska så bra...

    VastaaPoista
  4. Moikka Kaisa ja Primo!
    Suomikin taittuu, se kun on äidinkieleni. ;) Blogi on ruotsiksi, koska se on opiskelukieli ja blogi liittyy opintoihin. Huomasin, että olette tutustuneet Iineksen siskoon Mindiin.

    Pahoittelen vastauksen viipymistä, koulu on kesätauolla ja samten blogi. Koikkeritreffeistä olen tietoinen ja voisimme Iineksen kanssa osallistuakin. Katsotaan mitä syksyn ohjelma sisältää...

    VastaaPoista